Get Adobe Flash player
Imieniny: Aleksego Lukasza

BIBLIOTEKA

Zalety czytania książek na rozwój dziecka

      Rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu nawyku czytania. Nie zapominajmy, że pierwszy kontakt dziecka z książką ma miejsce właśnie w domu rodzinnym. Nauka w szkole to kolejny etap, w którym możemy utrwalać u małych czytelników zamiłowanie do książek.
      Wyrobienie nawyku regularnego czytania i sprawienie, aby książki stały się dla dziecka ważne, może się udać tylko dzięki zgodnej współpracy domu i szkoły.
10 powodów dla których warto czytać dziecku książki
1. Czytanie książek zacieśnia więź uczuciową między rodzicami a dzieckiem.
2. Książki rozwijają wyobraźnię dziecka. Po zakończeniu czytania możemy zapytać: czy wiesz, co wydarzyło się później?
3. Słuchanie bajek rozwija inteligencję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy ładnego budowania zdań i zachęca do samodzielnej nauki czytania
4. Książki wychowują. Jeżeli dobierzemy odpowiednią lekturę, dzieci będą utożsamiały się z książkowym bohaterem.
5. Książki wyrabiają wrażliwość. Dziecięce problemy opisane w bajkach na pewno poruszą niejedno serduszko
6. Słuchanie książek odpręża i pozwala przyjemnie spędzić czas
7. Czytanie książek przekazuje nam wiele informacji o dziecku. Niektóre dzieci lubią słuchać ciągle tych samych bajek. Często może to być znak, że coś je nurtuje, niepokoi lub cieszy.
8. Książki porządkują świat dziecięcy. Dzięki bajkowym postaciom dziecku łatwiej jest zrozumieć codzienne sprawy.
9. Książki podpowiadają, jak porozumieć się z rówieśnikiem i rodzeństwem. Kłótnia z kolegą, bratem czy siostrą to problem, ale w wielu książkach znajdują się opowieści, które pomogą dziecku sobie z nim poradzić.
10.Książki pomagają nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia nasze poczucie własnej wartości.
 
     Pamiętajmy zawsze o tych zaletach. Stwórzmy dziecku jego własną biblioteczkę. Niech to  będzie  półka przeznaczona wyłącznie na książki / na początku –bajki/. Nie musimy kupować drogich książek. . Możemy ich poszukać na kiermaszach, w antykwariatach.
Pamiętajmy również, o tym, że istnieją biblioteki, w których na dzieci czeka wiele wspaniałych książek
Czytajmy dzieciom i zróbmy wszystko, aby w przyszłości same czytały.
                    Wskazówki  dla rodziców,  którzy chcą, aby ich dzieci czytały:
1.Rozmawiaj z dzieckiem
2. Zawsze słuchaj, co dziecko ma ci do powiedzenia
3.W księgarni wybieraj książki wspólnie z dzieckiem
4. Wybierz się ze swoim dzieckiem do biblioteki
5. Kontroluj, ile czasu dziecko spędza przed telewizorem czy komputerem
6. Rozwiązuj z dzieckiem  krzyżówki, rebusy zagadki
7. Stwórz dziecku jego własną biblioteczkę
8. Czytaj dziecku przynajmniej przez 10 minut dziennie
     Pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, tę potrzebę się nabywa. Dzieci, którym od najmłodszych lat czytamy na pewno będą czytać w przyszłości.
        Bibliografia
         1. Siedemnaście zalet książki dla dzieci /w:/ „Biblioteka w Szkole, 2006 nr 3
         2. Chełminiak W. Radwan Ł. Czytam więc jestem, „Wprost” 2003

                                                                                                              Opracowanie:  nauczyciel bibliotekarz Stanisława Kurzydło

 

ROCZNY PLAN PRACY BIBLIOTEKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ W STAŃKOWEJ

ROZPOZNAWANIE I KIEROWANIE ZAINTERESOWANIAMI LITERACKIMI, ROZWIJANIE KULTURY CZYTELNICZEJ

1. Inspirowanie czytelnictwa poprzez:

- udzielanie porad i wskazówek w wyborach czytelniczych,

- wystawy i gazetki okolicznościowe,

- wystawki zakupionych nowości,

- prowadzenie konkursów czytelniczych,

Zorganizowanie konkursu szkolnego  i międzyszkolnego we współpracy z Publiczną Biblioteką w Ujanowicach: Biblioterapia – Magia wyobraźni. /Opowiadanie z Puszkiem/

Inspirowanie akcji przez rodziców i nauczycieli: „Czytamy w domu”, „Wiem więcej! Umiem znaleźć!”

Zaangażowanie uczniów do udziału w konkursach: „Książka i jej mali użytkownicy”, „Nie zaginaj rogów, używaj zakładki”/konkurs na ciekawą zakładkę/.

 Zorganizowanie Szkolnego Konkursu na najciekawszy artykuł z wybranego czasopisma.

Organizowanie zajęć interdyscyplinarnych „Z bajką przez okrągły roczek”.

Lekcje biblioteczne dla uczniów poszczególnych klas.

Pasowanie na czytelnika biblioteki uczniów klasy pierwszej. 

PRZYGOTOWANIE UŻYTKOWNIKÓW DO KORZYSTANIA Z ROŻNORODNYCH ŻRÓDEŁ INFORMACJI

1. Rozmowy  indywidualne  z  czytelnikami – doradztwo czytelnicze.

2. Pomoc w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat.

3. Pomoc  w  wyborze  i  doborze  literatury  potrzebnej  do  lekcji,  konkursów, apeli, uroczystości itp.

4. Pomoc w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.

WDRAŻANIE UCZNIÓW DO AKTYWNEGO KORZYSTANIA Z BIBLIOTEKI  SZKOLNEJ.

1. Zajęcia w czytelni/systematyczne w każdym dniu/

2. Powołanie aktywu bibliotecznego. - Pomoc w pracach bibliotecznych.

3. Przyzwyczajanie  uczniów do  systematycznego  korzystania  ze  zbiorów  biblioteki  szkolnej (współzawodnictwo  międzyklasowe  w  czytelnictwie).

DZIAŁANIA PODEJMOWANE NA RZECZ DOSKONALENIA PRACY SZKOŁY.

1. Zaangażowanie  w  realizację  planu  pracy  szkoły. /inicjatywy nauczycieli

2. Orientacja  i  realizowanie  potrzeb  nauczycieli  w  zakresie  metodyki.